Media Rodzina 2008 |
„Wielka
Księga Strachu” jest rodzajem zabawy, do której młody
czytelnik zostaje zaproszony przez samego Edgara Allana Poe. Zawarte
w księdze opowieści nie mają tylko za zadanie straszyć, ale również pomagają
radzić sobie ze strachem. Wiadomo bowiem, że najbardziej boimy się tego, co
nieznane. Historie zostały podzielone więc na cztery bloki tematyczne: śmierć, choroba i szaleństwo, potęga umysłu oraz zło.
Bardzo fajne jest również wyjście, że opowiadań nie trzeba czytać po kolei. W
spisie treści zamieszczono krótkie opisy o czym jest dana historia i mały
czytelnik może sam zadecydować czy dana historia go zaciekawi, czy nie.
CZTERY OBLICZA GROZY
Nasz umysł potrafi płatać nam mroczne figle. |
Druga grupa tekstów dotyczy zaburzenia
równowagi między ciałem, a umysłem, czyli szaleństwa. Istnieje
ścisłe połączenie między ciałem, a umysłem, gdy torturowane jest ciało, umysł może nie działać prawidłowo [E. A.
Poe „Studnia i wahadło”, V. de L’Isle
Adam „Tortura nadziei”]. Postrzeganie
jest również zaburzone podczas choroby, której nie jesteśmy świadomi [H. P. Lovecraft
„Obcy”]. Samotność również bywa dla
ludzkiego umysłu wyzwaniem, któremu nie każdy może sprostać [G. de Maupassant „On?”].
Wampir kusi swoją ofiarę podstępem. |
Czwarta, ostatnia kategoria mówi o istnieniu
zła, które bywa pojęciem abstrakcyjnym, ale czasem może stać się całkiem
materialne. Opowieści wskazują na wspólny mianownik: każde
zło pochodzi się od diabła. On wodzi na pokuszenie [S. Le Fanu „Umowa sir Dominika”] i nie gra z
człowiekiem w otwarte karty. Zło potrafi przyjmować różne formy: niewinnych
dzieci [G. de Nerval „Zielony potwór”],
bestii z głębin [ W. H. Hodgson „Horror
tropików”], bywa również ucieleśnieniem naszych grzechów [E. A. Poe „Czarny kot”]. Czasem jednak dotyka
człowieka niewinnego skazując go na szaleństwo [E. Field „Człowiek-wilk”, C. Crowe „Dom
państwa B. na Camden Hill”].
KLASYKA GROZY DLA DZIECI
Śmierć - największa tajemnica ludzkości. |
Opowieści o dręczonych szaleństwem. |
„Wielka Księga Strachu” to antologia, w którą powinni zaopatrzyć
się wszyscy rodzice lubiący klasyczne opowieści z dreszczykiem i którzy chcą
zarazić taką literaturą swoje pociechy. Jest to wyjątkowo cenna
pozycja, bo wprowadza w świat grozy w doborowym towarzystwie klasyków gatunku.
Wartości edukacyjne
|
Czytelnik
poznaje sylwetki dziewiętnastowiecznych pisarzy z różnych krajów: Anglii,
Hiszpanii, Ameryki oraz Francji. Rozwija wiedzę na temat gatunków literackich,
motywów oraz schematów fabularnych grozy. Zawarte w księdze opowieści nie
mają tylko za zadanie straszyć, ale również pomagają radzić sobie ze strachem.
|
6/6
|
Koszmarkowatość
|
Poziom
grozy jest zredukowany, a makabryczne elementy ograniczone. Całość budzi
grozę głównie ze względu na klimat oraz mnogość dramatycznych sytuacji
(często niewyjaśnionych).
|
4/6
|
Estetyka
|
Oprawa
graficzna doskonale podkreśla mroczny klimat opowieści. Ilustracje są utrzymane
w ciemnych, mrocznych kolorach: szarości, czerni, czerwieni oraz brązu.
|
5/6
|
Pomysłowość
|
Jeśli
wprowadzać młody umysł w strefę grozy, to najlepiej sięgać po klasyków
gatunku.
|
6/6
|
Dostosowanie do wieku
|
To antologia, w którą powinni zaopatrzyć się
wszyscy rodzice lubiący klasyczne opowieści z dreszczykiem i którzy chcą
zarazić taką literaturą swoje pociechy.
|
8-12 lat
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz