Ci, którzy pokochali grozę w dzieciństwie, wiedzą jak cenny
zyskali dar. Dlatego Alicya w Krainie Słów postanowiła wyruszyć do dziwnej
Krainy Koszmarków, aby udowodnić, że małe potworki lubią czytać.
W cyklu Potworki Czytają! będziemy
starały się pokazać pozycje, które będą rozbudzać zainteresowania czytelnicze
dzieci i młodzieży. Wiadomo, że obcowanie z
literaturą uczy operowania abstrakcją, poszerza zasób słownictwa, wykształca
umiejętność skupiania uwagi, samodzielnego myślenia, otwartości na świat i
ludzi. Jednak wśród pozycji dla dzieci i młodzieży, literatura grozy często
zostaje zepchnięta przez rodziców na margines, gdyż w ich mniemaniu, albo stanowi
tylko element rozrywkowy, ale jakieś zagrożenie wychowawcze, a przecież literatura grozy, to nie tylko forma rozrywki, to kulturalna metafora i
zwierciadło społeczeństwa -pokazuje schematy, niedominujące wartości, które nie
są obecne w mainstreamie. Ukazuje specyficzne potrzeby, niedopuszczane wartości oraz niestandardowe
problemy (np. śmierć Dziewczynki
z Zapałkami, porzucenie Jasia
i Małgosi przez rodziców).
Nie tylko pozwala na bezpieczne ich przeżycie oraz poznanie, ale co ważniejsze,
pokazuje jak sobie z nimi radzić.
Uważamy, że literatura grozy jest pobudzaniem zachwytu,
nienasycenia i zachłanności, które stanowią elementarne zasady rozwoju i
uczenia się. Lektura dla dzieci oraz
młodzieży nie może być ugrzeczniona, ale ma zmuszać do aktywności. Dlatego nie
należy bać się tego, że dziecko interesuje się tematyką grozy – to naturalny
etap jego rozwoju. Dziecko nie myśli kategoriami racjonalnymi, więc przetwarza
bodźce i informacje zewnętrzne na poziomie fantazjowania/wyobraźni: ucieleśnia
lęk, nadaje mu znajomy kształt: czarownica, potwór, smok, wampir wtedy łatwiej
mu je pokonać, bo wygrywa z czymś poniekąd „namacalym”.
Kontakt z książką to proces, uczy komunikacji i rozumienia, jest propozycją do rozmowy, odczuwania pełnego wachlarzu emocji, zarówno pozytywnych, jak i negatywnych. Odczuwanie lęku czy strachu, tak poszukiwane przez młodszego czytelnika, pomagaja mu przepracować problemy charakterystyczne dla danego etapu rozwoju, przejścia procesu inicjacji w dorosłość oraz zbudowania tożsamości przez indywidualizację. Trzeba przeżywać strach i rozmawiać o nim, nie ma innej drogi do jego opanowania go. Świat pełen jest wszelakiego brudu, niesprawiedliwości, zła z którym dziecko prędzej czy później się zetknie. Utwory dla dzieci i młodzieży powinny ukazywać koleje losu, lęki, choroby, samotność, umieranie, ale i radość, szczęści, miłość, bo dualizm jest podstawą istnienia człowieka.
To jasne, że za punkt honoru stawiamy sobie rehabilitację
elementów grozy w literaturze dla dzieci i młodzieży - odkrycie oraz
przedstawienie na nowo ich dobroczynnego wpływu (jak to w klasycznych baśniach
bywało). Jednak mimo naszych rekomendacji, przestrzegamy i zaznaczamy, że
prezentowane przez nas książki kierujemy w pierwszej kolejności do rodzica,
żeby zapoznał się on z historią, ich estetyką i sam ocenił, czy jego pociecha
jest gotowa na daną lekturę (jakie ma możliwości interpretacyjne oraz
analityczne). Podkreślamy również, że czytanie to zabawa, gra z książką, z
tekstem oraz obrazem, na którą rodzic musi mieć czas - to forma spędzania wolnego
czasu zarówno z młodszym, jak i starszym dzieckiem.
W naszych prezentacjach książek skupimy się na:
1. Wartościach edukacyjnych.
2. Nasyceniu koszmarkowatością (grozą).
3. Ocenie wymiaru estetycznego dzieła.
4. Pomysłowością, oryginalnością pomysłu.
5. Dostosowaniem treści do wieku.
Zapraszamy więc na cykl poświęcony opowieściom grozy dla dzieci i
młodzieży, bo wierzymy, że małe potworki lubią czytać :)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz